SDH Krásněves
Automobil Laurin &Klement byl vyrobn továrnou v Mladé Boleslavi (dnešní Škoda) v roce 1922, jako malý nákladní automobil typové označení L & K Mh, pro Lidové noviny Brno. Sloužil pro přepravu novin a tisku na lince Brno Vídeň. V roce 1932 ho odkoupil Sbor dobrovolných hasičů za cenu 9000Kč a nechal přestavět na hasičský automobil. O přestavbu se postarala firma Josef Raus Velké Meziříčí. Čerpadlo bylo vyrobeno na zakázku firmou Sigmund Pumpy v Olomouci Lutíně, za 8952Kč. Přestavba byla vyčíslena na 22048Kč. Celková cena automobilu tedy byla 40000Kč. 6.června 1933 byla stříkačka slavnostně posvěcena a začala naplno fungovat ve sboru. Automobil se zpočátku využíval velice hojně, neboť na svou dobu měl parametry čerpadla na velmi vysoké úrovni. Postupem doby a nástupem nových technologií a strojů se přestal používat a většinu následujícího času stál v hasičské zbrojnici, ba i v různých stodolách po vesnici. Automobil tím ztrácel na funkčnosti. První malá oprava pro zajištění funkčnosti proběhla roku 2002, aby bylo možno se strojem občas zavítat na různá výročí a oslavy. V roce 2006 po rozhodnutí skupinky hasičů opravit elektroinstalaci stroje, byl zjištěn celkový špatný stav vozidla a tím začalal kompletní renovace. Renovaci se povedlo dokončit v dubnu roku 2011. renovace si vyžádala celkové finanční náklady cca 200 000Kč. Většinu finančních prostředků hradil sbor ze svého rozpočtu, ale také získal řadu sponzorů, kterým tímto chceme poděkovat za vloženou důvěru. Přibližně 95% prací při renovaci automobilu dělali sami členové SDH Krásněves. Zhotovení čalounění, či nástřik karoserie, byl ale v režii odborných pracovníků. Na renovaci se podílelo 5 členů SDH.
Motor: Zážehový
počet válců: 4
Objem: 4,9dm3
Ventilový rozvod: SV s ozubeným řetězem
Chlazení: Vodní- termosifonové (gravitační)
Karburátor: Zenith visutý
Mazání: Tlakovým olejem
Doprava paliva: Z halvní nádrže pomocí podtlaku v sání motoru, do přídavné nádrže a poté samospádem do karburátoru.
Spojka: Vícelamelová suchá třecí
Převodovka: Mechanická - 4+R
Podvozek: Nýtovaný a šroubovaný žebřinový rám
Brzdy: Parkovací: Bubnová v zadních kolech
Provozní: Bubnová na výstupním hřídeli z převodovky
Čerpadlo: Sigmund Pumpy Olomouc Lutín
Třístupňové s rotační vývěvou
Objemový tok: 600l/min
Výtlačná výška: 160m
Více informací naleznete na webových stránkách SDH Krásněves. Odkaz na webové stránky najdete v menu Odkazy
Kontakt: Jednatel SDH p. Josef Kadlec josefkadlec@seznam.cz
vasakmirek.rajce.idnes.cz/L_Klement_automobilni_strikacka_SDH_Krasneves/